...cereální neznamená celozrnné?

...cereální neznamená celozrnné?

Kupujete si rádi cereální rohlík tmavé barvy se zrníčky a máte pocit, že pro sebe děláte něco dobrého? Tak si přečtěte náš článek a budete moudřejší:-)

 

Celozrnné pečivo -  je jedno z nejlepších, které si můžete dopřát, zejména díky vysokému obsahu vlákniny a složitých cukrů, které se do krve uvolňují postupně, a tudíž udržuje jeho hladinu stabilní a energie (a také sytost) vám vydrží déle. Celozrnná mouka obsahuje i vnější obal zrna, který je právě bohatý na vlákninu a esenciální mastné kyseliny.   Chléb označený jako celozrnný musí obsahovat alespoň 80% celozrnné mouky.  Dejte si pozor, pokud máte možnost číst etiketu, celozrnná mouka musí být uvedena na prvním místě. Není-li tomu tak, nejedná se o celozrnný výrobek!

Navíc lidé někdy mylně předpokládají, že zdravé = dietní. Ano, celozrnné pečivo je zdravé, kalorickou hodnotu má však stejnou, jako pečivo obyčejné. Proto všeho s mírouJ

 

Vícezrnné pečivo – vícezrnná mouka, ze které se pečivo vyrábí, obsahuje kromě klasické mouky i minimálně 5% mouky z jiných obilovin než pšenice a žito. To však neznamená, že je pečivo celozrnné!

 

Cereální pečivo - Slovo cereální pochází z anglického slovíčka cereals, což v překladu znamená obiloviny. Ano, správně, takže cereální rohlík je i klasický bílý tukový rohlík, jelikož jeho hlavní sloužkou je co? Obilovna. A když takový rohlík obarvíme karamelem, posypeme zrníčky a nazveme cereální, přitáhneme hned více zájemců o zdravé stravování, kteří nemají o těchto věcech přehled.

 

Rustikální pečivo – rustikální pečivo vychází z tradičních lidových způsobů přípravy, většinou je posypáno dýňovými nebo slunečnicovými semínky a je bohaté na pšeničné klíčky a hrachové otruby.

 

Kvasový chléb – dříve se tradiční český chléb pekl ze směsi mouky, vody, soli, kmínu a přírodního kvasu. Později však kvůli pracnosti většina pekáren od tohoto způsobu přípravy odstoupila a kvas nahradila průmyslově zpracovanými látkami, a nebo droždím. Pravý kvasový chléb je lépe stravitelný a má vyšší výživové hodnoty. Tak jako u jiných kvašených produktů, i zde působením bakterií mléčného kvašení vznikají enzymy, které jsou prospěšné pro naše zažívání (enzymy jsou citlivé na vysokou teplotu, vnitřek chleba však není vystavený tak vysoké teplotě a část enzymů proto zůstane zachována).

Kváskový chléb je také šetrný k slinivce břišní - při jeho konzumaci nedochází k tak velkému zvýšení hladiny krevního cukru jako u běžného chleba, a proto se nemusí vyplavit tolik inzulínu. Glykemický index kváskového chleba je nižší než u jiných druhů chleba (některé zdroje uvádějí GI 68 oproti 100).

 

Proto radíme, vybírejte v obchodě pečlivě, a klidně si náš článek vytiskněte jako malou nápovědu:-)

 

zdroj: 

http://www.countrylife.cz/kvasek-a-kvaskovy-chleb-kopie-cz

http://www.zij-zdrave.cz/blog-o-vyzive-a-hubnuti/rozdily-v-pecivu-celozrnne-vicezrnne-bile-grahamove