VÝŽIVA DĚTÍ VE ŠKOLNÍM VĚKU

Stravou dodáváme základní stavební jednotky pro budování zdravého organismu. Strava představuje okamžitou informaci. Jídlo dokáže vyvolat pocity štěstí, spokojenosti i síly stejně jako únavu a podrážděnost. Obecně platí, že zdravé jídlo znamená zdravé dítě a uchování zdraví dítěte je zásadním cílem všech rodičů.

Pokud děti dostanou „volnou ruku“ při nákupu svačin, pak mezi nejčastěji nakupovanými svačinami můžeme vidět sladkosti, brambůrky a sladké nápoje. To, jak se děti stravují nyní, se může velmi negativně promítnout až za několik let v podobě obezity či různých onemocnění. Špatné stravování může způsobit také nesoustředěnost, hyperaktivitu, zhoršení výkonu ve škole a agresivitu.

Jak správně jíst dítě odpozoruje od rodičů. Proto je velmi důležité, aby rodiče jedli pokud možno s dětmi a dávali mu tak vzor správného stolování. Je velmi důležité dbát na pevný režim a kulturu stravování, např. mít stejné talířky a příbory ve zmenšené formě, používat ubrousky. U jídla by měl panovat klid, neměly by se řešit žádné zásadní problémy, nečíst, nepouštět pohádky a televizor. To je velmi důležité právě proto, aby se dítě naučilo na jídlo soustředit, vnímalo chutě a uvědomovalo si proces přijímání potravy.

Mezi jednotlivými jídly by se nic nemělo konzumovat, aby se mohla přijatá potrava pořádně strávit.

Důležitá je sladká chuť, kterou vyživuje element země, jehož podpora je v tomto věku nesmírně důležitá. Element země představuje celý systém trávení zejména horní poloviny zažívacího traktu. Sladkou chutí nerozumíme pouze sladkosti, ale jedná se o přirozeně sladkou chuť zeleniny, ovoce a obilí. Mléčné výrobky hrají již v tomto období velmi podřadnou roli. Také není nutné jíst mnoho masa, energie z masa je příliš silná. Bílkoviny z masa je dobré podávat ve formě masových vývarů. Maso doporučujeme podávat spíše méně a dobře tepelně upravené. Je žádoucí podávat ryby alespoň dvakrát do týdne.

Nedoporučujeme dětem dávat dochucovadla! Tyto narušují chuťový smysl, který se u dětí vyvíjí. Proto zásadně mladším dětem nedoporučujeme podávat kečupy, tatarské omáčky, výrazně sladké potraviny, jako jsou nutely, přeslazené mléčné výrobky krémových chutí atd. Děti se naučí na tyto výrazné chutě a potom jim již nechutná přirozeně vlastní chuť potravin.

Nápojem by měla být převařená voda, čaj. Například šípkový čaj je vhodný a osvěžuje.

Mléko není nápoj, ale jídlo. Zdrojem vápníku jsou i jiné potraviny, například obilniny v celozrnné formě, luštěniny atp. Mléčný výrobek stačí maximálně jeden denně.

Ovocné šťávy je dobré podávat např. naředěné vodou, velmi kvalitní se ředit nemusí.

Dítě by před jídlem nemělo pít. Pozor také na příjem tekutin během jídla. Pití během jídla může způsobovat zažívací potíže, zvlášť pokud je tekutina studená a sladká!!

ŠKOLNÍ STRAVOVÁNÍ

Nejvíce energie získá školák po ránu vydatnou snídaní. Dochází tak k vyživení sleziny, která je zodpovědná za tvorbu energie v těle. Její vyživení je základním předpokladem pro soustředění a jasnou mysl během vyučování.

Pro děti školního věku je velmi důležitá snídaně. Z průzkumů vyplývá, že až 40 % dětí vůbec nesnídá. Jíst by děti měly totéž co dospělí. Děti by měly být takto navyklé snídat z období předškolního věku. Dítě si zvykne snídat za dobu jednoho měsíce pravidelného podávání snídaně a potom již vstává s přirozenou potřebou ranního jídla. Nutné je snídani nevynechat!

Obilné kaše a rýžové kaše, které jsou dobře vařené, výrazně posilují a zahřívají trávení a dlouhodobě zasytí. Navíc nejsou zátěží pro zažívání. Po dlouhé noci potřebují děti zasytit a snídaně by opravdu měla v tuto dobu zahřát a rozproudit trávení. Nejsou vůbec vhodné syrové, ovocné a chladné potraviny. Trávení mezi 7-11 hodinou funguje nejvíce.

Snídaně

Ráno by měla být např. teplá kaše z vody a obilí, nebo bezmléčná kaše, rýžová kaše... Doporučujeme různé druhy vloček - špaldové, ovesné, pšeničné, jáhly… Suché plody, oříšky, semínka… přidávají se do kaší.

U starších dětí je možné zvolit i jiný druh snídaně, pokud jde o děti v období růstu v prepubertálním období, mohou ráno snídat vejce na měkko, nebo vejce na másle, alternativou je také celozrnné pečivo s máslem a luštěninovou, zeleninovou nebo rybičkovou pomazánkou. Výborná je polévka, zejména pro hubené děti a štíhlé dívky se sklonem k zimomřivosti. Důležité je vypít také teplý čaj či jiný nápoj v teplé formě (Caro, převařená vlažná voda).

Pitný režim

Pokud dítě sportuje je třeba příjem tekutin zvýšit, než je zvyklé pít.

Dětem nedoporučujeme pít nekvalitní džusy a ovocné šťávy s výjimkou letního období. Ale i tak by měly být ředěné vodou. Džusy a ovocné šťávy velmi ochlazují, jsou přeslazené a agresivní k žaludku. Vhodná je obyčejná voda z kohoutku, lépe však převařená vlažná voda k pití, bylinkové čaje…

Apelujeme na to, aby nedocházelo k pití studených nápojů po jídle a během jídla – brzdí, až zastavují proces trávení.

Na tomto místě zdůrazňujeme nevhodnost nápojů, jako jsou coly, fanty, sprite apod. Jsou přeslazené a představují prázdnou chvilkovou energii, navíc obsahují nevhodná aditiva a konzervanty. Také nezaženou žízeň a způsobují další potřebu pití z důvodu vysokého obsahu cukru. Kola má např. 36 kostek cukru na litr.

Light verze obsahují nepřirozené sladidlo aspartam, které podle některých studií škodí nervové soustavě a byla označená jako toxická látka. Ve vyšších dávkách by mohl představit nebezpečí zejména pro nervovou soustavu.

Svačina

Svačina by měla být zvláště u sportovně aktivních dětí vydatnější a měla by zasytit. Vhodné je celozrnné pečivo s pomazánkou, teplá tekutina k tomu. Pokud děti chtějí sladkou svačinu, tak doporučujeme pečivo ve sladké formě, ovoce, případně mléčný výrobek.

Není dobré kupovat na tuto dobu pamlsky ve formě čokoládových tyčinek apod. Důrazně nedoporučujeme navštěvovat fast food různého typu.

Zajímavost

Snaha rodičů o uchování zdraví dítěte napadá denně mocný potravinářský průmysl „junk food“ reklamy, nesmyslně zvětšující se porce, více než tisíce chemikálií a potravinových doplňků, nejasné označování potravin a často i kvalita běžného školního stravování.

Dnes typicky hodně inzerovaná výživa pro děti představuje nejrůznější corn flakes s mlékem, což většinou znamená příjem kukuřičného sirupu, částečně hydrogenovaného sójového oleje, jemně mleté mouky, několika barviv, cukrů a případně i dalších sladidel. Zjednodušeně – základem takového snídaně je cukr s dochucovadly. A co přídavek kravského mléka? Dodáme pasterizací pozměněné bílkoviny, nasycené tuky s cholesterolem zbytky antibiotik a hormonů podávaných zvířatům. Řešení? Což takhle zalít mističku ovesných vloček s nastrouhanými jablky vařící vodou, vmíchat rozinky, ořechy a dochutit bílým jogurtem? Uvedeným složením oddáváme kvalitní, plynule se uvolňující polysacharidy, vlákninu, vitamíny, minerální látky, příznivá probatika a například v případě doplnění vlašskými ořechy také omega-3 mastné kyseliny.

Dokonce i typická výživová pyramida doporučuje jako základ stravy celozrnné obiloviny se zeleninou a ovocem. Ve skutečnosti mají ve vyspělých zemích často jen dvě procenta konzumované mouky formou celozrnné a o mnoho větší není ani procento dětí, které konzumují pět a více doporučovaných porcí zeleniny a ovoce denně. K nejhojněji konzumované zelenině ve vyspělých zemích patří brambory v podobě hranolků a rajčat v podobě kečupu.

Základním úkolem rodičů je uplatňovat zásady zdravého stravování a pohybu a být tak tím nejlepším příkladem pro své děti. Děti, které naučíme zdravě se stravovat, mají větší šanci jíst zdravě i v dospělosti. Naopak – z velké části dětí s nadváhou vyrůstají obézní dospělí. Obezita dětí je často spojena s fyzickým i psychickým strádáním, podle statistik si obezitu udrží až 75 % obézních dětí až do dospělosti. Obezitu je proto třeba řešit hned v dětství a nečekat dalších patnáct až dvacet let, kdy budou z obézních dětí diabetici nebo klienti ordinací pro léčbu kardiovaskulárních onemocnění.

Plavání ve školách

Koupání a plavání v bazénu po dobu podzimních a zimních měsíců zvyšuje rizikovost pro některé děti. Dochází tak k velkému ochlazování dětí. Ty děti, které chlad hůře tolerují, mají pak dosti výrazné problémy se sklonem k chorobám. Nemluvě o zvýšené koncentraci chloru a ozonu nad hladinou, které představují leptavou směs pro horní cesty dýchací.

Automaty ve školách

Naše odborníci se ostře vyjadřují proti umístění automatů na sladkosti a sladké nápoje ve školách. Automaty považujeme za velkou chybu a pro naší rostoucí generaci skutečně výrazně nedobré rozhodnutí.

Děti nesní svačinu, kterou mají od rodičů přichystanou v tašce a jdou si koupit sladkost a sladké pití i několikrát za dopolední vyučování. Výsledkem je, že následně nesní ani oběd. Protože tak kalorické, přeslazené potraviny a nápoje utlumí chuť na normální pokrmy. Rodiče často dětem dávají nepřiměřené množství peněz a děti, které nemají na tuto problematiku náhled, toho využívají.

Smutné je, že i značné množství rodičů této tzv. vymoženosti využívá a dětem svačinu ani nechystá. Při marketingovém průzkumu, který jsme prováděli, jsme zjistili, že nejobvyklejší kupovanou svačinou bývá velký balíček Chipsů a velká Coca-cola. V důsledku to znamená, že si vychováváme generaci hypertoniků a diabetiků? Vyvstává otázka, zda není na čase začít měnit stravovací návyky našich dětí?!